5 i 6 maja 2023 r. w Teatrze Muzycznym w Lublinie zaprezentowano operetkę „Zemsta nietoperza”. Spektakl połączony był z Jubileuszem 25-lecia pracy artystycznej znakomitej solistki Doroty Laskowieckiej -Urban…
Dorota Laskowiecka-Urban – ukończyła Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w klasie śpiewu solowego Zdzisławy Donat. Uczestniczka wielu kursów mistrzowskich m.in.: u Sylvii Geshty, Gerharda Kahrego, Teresy Żylis Gary, Ryszarda Karczykowskiego. Laureatka i zdobywczyni wielu nagród na konkursach krajowych i zagranicznych, m.in.: Ady Sari w Nowym Sączu , Belvedere Competition w Wiedniu,Wykonawstwa Muzyki Operowej i Operetkowej w Krakowie. Artystka ma w swoim repertuarze ponad 30 pierwszoplanowych ról operowych, operetkowych i musicalowych.
Na scenie operowej zadebiutowała partią Despiny w „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie). W swoim repertuarze posiada także inne partie mozartowskie m. in..: Paminę z op. „Czarodziejski flet”, Donnę Annę z op. „Don Giovanni”, Hrabinę z „Wesela Figara”.
Jako sopran liryczny z powodzeniem kreuje Violettę w „Traviacie” Verdiego, Mimi w „Cyganerii” G. Pucciniego, Micaelę w „Carmen” G. Bizeta, a także Hannę w „Strasznym dworze” S. Moniuszki.
Śpiewaczka ma na swoim koncie liczne występy w kraju i za granicą, zarówno na scenach operowych jak i filharmonicznych. Została m.in. zaproszona do prawykonania partii solowej w „Requiem” Johna Rutter’a w koncercie poświęconym ofiarom zamachu na World Trade Center w Nowym Jorku. W repertuarze oratoryjno – kantanowym śpiewaczki widnieją dzieła Bacha (Magnicifat, Msza h-moll, Psja wg Św, Jana, Pasja wg Św. Mateusza), Beethovena (IX Symfonia), Mozarta (Msza C-dur, c-moll, Requiem), Rossiniego i Pergolesiego ( Stabat Mater) oraz Haendla (Mesjasz).
Solistka i odtwórczyni pierwszoplanowych ról m.in. w Operze Krakowskiej, Śląskiej, Wrocławskiej, Operze Lwowskiej, Teatrze w Bratysławie i innych teatrach operowych i muzycznych zarówno w kraju jak i za granicą.
Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują partie operetkowe (12 głównych ról) wykonywanych w kilku językach. To dzięki nim była ulubienicą Bogusława Kaczyńskiego w ostatnich latach jego życia, występując niemal na wszystkich koncertach jako główna solistka. Wysoko ceniona również przez Wiesława Ochmana, została przez niego zaproszona do wykonania tytułowej partii w operze ,,La Traviata” G.Verdiego w Operze Śląskiej u boku Andrzeja Lamperta i Andrija Skurhana. Violetta w jej wykonaniu została oceniona w prasie jako ,,koronna partia śpiewaczki”. Po sukcesie ,,La Traviaty” została poproszona o zaśpiewanie głównej partii ponownie na deskach Opery Śląskiej w Operze ,,Don Carlos” Verdiego.
Łącznie artystka zaśpiewała ponad 600 spektakli operowych, operetkowych i musicalowych na różnych scenach. Primadonna Teatru Muzycznego w Lublinie, na której od wielu opiera się repertuar tej zasłużonej placówki. Pierwsza solistka Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie, jako jedyna zaproszona do wszystkich produkcji tej instytucji, w rolach tytułowych i pierwszoplanowych.
Słowa krytyka muzycznego Małgorzaty Komorowskiej w ,,Ruchu Muzycznym” wskazują na wysoki poziom wykonawstwa śpiewaczki: ,,Dorota Laskowiecka obdarzona ślicznym sopranem, urodą i elegancją ruchu w długich sukniach, po paru sezonach reprezentowała już sznyt prawdziwej gwiazdy”.
Śpiewała u boku Ireny Santor, Zbigniewa Wodeckiego, Jana Nowickiego, Grażyny Szapołowskiej, zapraszana do wspólnych projektów. Jako jedyna śpiewaczka wystąpiła na benefisie Bohdana Łazuki. Posiada wieloletnie doświadczenie pedagogiczne , zaczynała jako asystent na wydziale wokalnym Akademii Muzycznej w Warszawie,obecnie także jako wykładowca śpiewu solowego w Szkole Wokalno Aktorskiej w Lublinie, oraz Szkole Muzycznej Pure Voice w Warszawie. Stale doskonali swój warsztat wokalny, poszerza repertuar realizując największe partie muzyczne u boku znanych dyrygentów (T.Kozłowski, T.Wojciechowski) i reżyserów (M.Sartova, W.Zawodziński, L.Adamik).
W 2008 roku, za rolę Rozalindy z ,,Zemsty Nietoperza” J.Straussa otrzymała nagrodę oraz statuetkę im.Jana Kiepury ,,Dla najlepszej śpiewaczki”. W 2017 roku otrzymała medal im.Fr.Chopina przyznany przez Uniwersytet Warszawski za szczególne krzewienie kultury polskiej. Pół roku później 2017 roku artystka otrzymała najwyższe odznaczenie przyznane przez Ministra Kultury i Sztuki : Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Dorota Laskowiecka-Urban zachwyca publiczność wykonaniami najsławniejszych ról w spektaklach Teatru Muzycznego w Lublinie. Stworzyła wiele niezapomnianych kreacji wokalnych i aktorskich. Wspaniała Saffi w „Baronie Cygańskim”, Sylva w „Księżniczce Czardasza”, Carlotta w „Phantomie” czy fantastyczna Rozalinda, w którą wciela się w „Zemście nietoperza”.
Dorota Laskowiecka-Urban posiada niezwykłą osobowość sceniczną. Swoim talentem, urodą, naturalnym wdziękiem, pogodą ducha oraz błyskotliwym poczuciem humoru, przyciąga publiczność w każdym wieku. Za to wszystko została doceniona i wyróżniona, o czym przekonaliśmy się podczas krótkiej uroczystości, jaka miała miejsce przed spektaklem.
Piękna kobieta, niezwykle utalentowana, z wyjątkową wrażliwością sceniczną – oto cała Dorota Laskowiecka-Urban! Za to Ją kochamy i podziwiamy! I życzymy wielu jeszcze wyzwań, wspaniałych ról, sukcesów i spełnienia marzeń!
Uwielbiam Panią Dorotkę❗️ Znakomita artystka i niezwykle piękna i ciepła kobieta 😍 Sukcesów o wszelkiego powodzenia❗️😍
Wielkie gratulacje.
💐
Piękny wywiad. Jeszcze raz gratulacje i wielu sukcesów na dalszej drodze tego wyjątkowego zawodu kochana.❤️❤️
Gratulacje dla Pani Doroty z życzeniami wielu jeszcze wspaniałych ról i dalszych sukcesów❗️😍🙌