24 marca 2022 r. w Teatrze Muzycznym w Lublinie odbyła się konferencja prasowa dotycząca premiery operetki „Zemsta nietoperza” Johanna Straussa. To już piąta realizacja „Zemsty nietoperza” w Teatrze Muzycznym w Lublinie, ale wszyscy realizatorzy zgodnie zapewniają, że takiej inscenizacji jeszcze Widzowie nie widzieli…
Konferencję rozpoczęto pokazem fragmentu II aktu „Zemsty Nietoperza”
Do licznie przybyłych do Teatru dziennikarzy wyszli Dyrektor Kamila Lendzion i realizatorzy spektaklu: Artur Barciś – reżyser, Ruben Silva – kierownik muzyczny, Tatiana Kwiatkowska – scenograf i kostiumograf oraz Łukasz Sidoruk, który odpowiada za opracowanie muzyczne oraz Anna Rękas – asystentka reżysera.
„Bardzo się ucieszyłem, kiedy po wznowieniu „Trzy razy Piaf” w tym Teatrze, dostałem od Pani Dyrektor propozycję żeby zrealizować „Zemstę nietoperza”. Powiedziałam, że „oczywiście fantastycznie” nie przyznając się, że nigdy w życiu „Zemsty nietoperza” nie widziałem, tylko słyszałem, znałem parę przebojów, ale tak naprawdę nie wiedziałem o co w tym chodzi. Natychmiast jak wróciłem do Warszawy zacząłem przeglądać i się przeraziłem, bo nie zdawałem sobie sprawy, że to jest tak gigantyczne przedsięwzięcie i taki ogrom pracy będzie mnie czekał… Pierwszą osoba do której zadzwoniłem była Tania Kwiatkowska, z która współpracuję od dawna i wspólnie znaleźliśmy koncepcję scenografii, która jest uniwersalna, która jest praktycznie ascetyczna, ale dzięki temu zabawna i możemy się nią posługiwać na różne sposoby. Umówiliśmy się, że ponieważ scenografia jest bardzo ascetyczna, kostiumy będą przepiękne, bogate i Tania tutaj „poszalała”
– mówił Artur Barciś
Jeśli chodzi o multimedia reżyser do projektu zaprosił swojego Syna Franciszka Barcisia, który jest specjalistą od efektów specjalnych i wykonał dla tego przedstawienia specjalne animacje i różne niespodzianki, które będą wyświetlane na ekranie.
Jestem zachwycony zespołem – orkiestrą, solistami, chórem, wszystkimi. To nie jest zwyczajne przedstawienie. Od razu uprzedziłem, że ja nie robię klasycznej operetki. Interesowała mnie zabawa konwencją, łamanie form, dystans, poczucie humoru. To przedstawienie będzie bardzo zabawne i będą salwy śmiechu na widowni, nie tylko z powodu farsowej treści, ale również z powodu różnych zabiegów, których używamy, właśnie po to żeby Państwa zabawić
– podkreślił reżyser.
Ja sobie nie wyobrażałam, żeby ktokolwiek inny mógł wyreżyserować ten spektakl – tylko Pan Artur! Jestem fanką Pana Artura i byłam przekonana, że ta „Zemsta” będzie hitem. Byłam zupełnie spokojna, pierwszy raz od dawna miałam taki wewnętrzny spokój, nie musiałam się niczym martwić, niczym przejmować, bo miałam całą warstwę zarówno muzyczną, jak właśnie reżyserską, kostiumową, scenograficzną absolutnie wszystko pod kontrolą, wszystko było opanowane i ten komfort, kiedy przychodzi się na ostatnie próby i widzi się, że dobrych wyborów sie dokonało jeśli chodzi o realizatorów, naprawdę jest wart wszystkiego. Oglądając próby generalne widzę, że ten spektakl będzie fantastyczną zabawą. To jest już piąta realizacja „Zemsty nietoperza” w Teatrze Muzycznym w Lublinie i jest ona zupełnie wyjątkowa, zupełnie inna. Jest wartka akcja, jest mnóstwo humoru, są fantastyczne głosy, bo mamy fantastycznych solistów, naszych solistów, ale również zaproszonych gości, których Państwo będziecie mogli usłyszeć. Nad tym wszystkim czuwa Pan Ruben Silva, który przepięknie spiął nam ten spektakl muzycznie
– podkreśla Dyrektor Kamila Lendzion
Ruben Silva przyznał, ze fantastycznie współpracuje mu się z Teatrem Muzycznym w Lublinie
Pierwszy raz jestem w Teatrze Muzycznym w Lublinie. Zespół jest fantastyczny, bardzo profesjonalny. Orkiestra jest bardzo elastyczna. W zasadzie nie musiałem mieć dużo prób, od razu chwycili wszystko. Tak samo chór, soliści. To jest moja trzecia inscenizacja „Zemsty nietoperza”, ale mogę powiedzieć, że ta jest najciekawsza, jest taka wyjątkowa, inna i dlatego z dużą radością jestem tutaj i dziękuje Pani Dyrektor za zaproszenie. Dodam, że partytura – jedna z najlepszych partytur Straussa, to w tym wypadku jest już nie operetka, to już jest prawie opera komiczna, ma najlepszą uwerturę, jest po prostu genialna. A oprócz tego te wszystkie zespołowe fragmenty, szybkie duety, tercety czy finały są bardzo rozbudowane i mogę śmiało powiedzieć, że jest to najlepsza muzyka Straussa.
Kamila Lendzion przyznaje:
To co jest też istotne, to że ta warstwa muzyczna jest bardzo trudna zarówno dla muzyków jak i śpiewaków operowych, operetkowych i to, że porwaliśmy się na tę „Zemstę nietoperza”, na spektakl bardzo wymagający pod względem aktorskim, wokalnym, muzycznym – ja czekałam i jestem przekonana, że zespół Teatru Muzycznego w Lublinie jest gotowy, jest absolutnie gotowy – z tym zespołem można wszystko, ten zespół reprezentuje poziom. Jesteśmy na muzycznej mapie Polski, co jest bardzo ważne i trzeba to podkreślać i dlatego tacy fantastyczni realizatorzy chcą z nami współpracować. To świadczy o poziomie naszej instytucji.
Tatiana Kwiatkowska również zachwycona jest zespołem Teatru Muzycznego w Lublinie. Szczególne podziękowania skierowała do zespołu technicznego:
… wspaniałe krawcowe, wspaniali maszyniści! Jestem zachwycona współpracą z zespołem.
Muzyka jest zostawiona w czystej postaci, tak jak Pan Ruben Silva stwierdził, muzyka jest perełką, sama w sobie jest genialna. Zabawiliśmy się konwencją. Uzgadnialiśmy z reżyserem dokonanie skrutów, pewnych przejść – zabawa konwencją – jest perfekcyjny śpiew, tradycyjne wykonanie, ale podane w nowoczesny sposób i myślę, że to jest cały klucz do tej realizacji.
– zdradził Łukasz Sidoruk – odpowiedzialny za opracowanie muzyczne
„Zemsta nietoperza” Johanna Straussa uznana została za arcydzieło operetki wiedeńskiej. Po pierwszym wystawieniu zdobyła wszechświatową sławę i do dziś niepodzielnie króluje w repertuarach największych teatrów operowych. Wspaniała muzyka – walce, polki, arie oraz intrygujące, pełne humoru libretto, w doskonałym tłumaczeniu Juliana Tuwima – na naszej scenie tym razem w reżyserii Artura Barcisia!
Libretto: Richard Genée i Karl Haffner wg wodewilu „Le Réveillon”
Henri Meilhaca i Ludovica Halévy’ego
Realizatorzy:
Reżyseria: Artur Barciś, Kierownictwo muzyczne: Ruben Silva, Opracowanie muzyczne, dyrygent: Łukasz Sidoruk, Choreografia: Iwona Runowska, Asystent rezysera: Anna Rękas, Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska, Multimedia: Franciszek Barciś, Przygotowanie chóru: Grzegorz Pecka, Przygotowanie baletu: Roman Kamiński, Reżyseria świateł: Marcin Nogas, Realizacja dźwięku: Łukasz Jakubowski, Cezary Socha, Piotr Rybczyński, Inspicjent: Iwona Jarzyna-Manel, Michał Wnuk
Obsada PREMIERA – 26 marca, godz. 18.00
Rozalinda: Edyta Piasecka
Gabriel von Eisenstein: Tomasz Rak
Adela: Paulina Janczaruk
Alfred: Łukasz Ratajczak
Ida: Monika Rej
Frank: Paweł Stanisław Wrona
Falke: Patryk Pawlak
Blind: Jarosław Cisowski
Książę Orłowski: Jan Jakub Monowid
Frosch: Zbigniew Macias
Adiutant: Alan Sobkowicz
Pokojówka: Magdalena Rembielińska
Listonosz: Paweł Maciałek
Kamerdyner: Tomasz Głębocki, Marcin Woźniak
Pani Grelinger: Dorota Kozłowska
Dyrygent: Ruben Silva
Obsada II PREMIERA – 27 marca, godz. 17.00
Rozalinda: Dorota Laskowiecka-Urban
Gabriel von Eisenstein: Jakub Gąska
Adela: Kamila Goik
Alfred: Łukasz Ratajczak
Falke: Patrycjusz Sokołowski
Książę Orłowski: Dorota Szostak-Gąska
Blind: Jarosław Cisowski
Frank: Marcin Żychowski
Frosch: Zbigniew Macias
Adiutant: Alan Sobkowicz
Pokojówka: Magdalena Rembielińska
Listonosz: Paweł Maciałek
Kamerdyner: Tomasz Głębocki, Marcin Woźniak
Pani Grelinger: Dorota Kozłowska
Dyrygent: Ruben Silva
🎭🎼
Kolejne spektakle 2 i 3 kwietnia!
ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5
Bilety:
Dział sprzedaży i promocji 81 532 25 21
Kasa biletowa: 81 532 96 65; kom. 502 662 956
e-mail: widownia@teatrmuzyczny.eu
www.teatrmuzyczny.eu
Głównym Sponsorem Premiery jest LW Bogdanka – Mecenas Teatru Muzycznego w Lublinie
Pięknie napisane 🥰
Zapowiada się fantastycznie!