Kłótnie z bliskimi nam osobami wywołują wiele negatywnych emocji. Choć różnice zdań i różnego rodzaju nieporozumienia są czymś naturalnym, wszystko zmienia się, kiedy powtarzające się konflikty doprowadzają do pogorszenia się ważnych dla nas relacji. Prawda jest taka, że wiele z tego typu sytuacji mogłoby w ogóle się nie wydarzyć, gdyby nie popełniane błędy w komunikacji. Niektóre z nich są tak popularne, że doświadcza ich niemal każdy. Sprawdź, czy tobie również zdarza się je popełniać…
Czekanie, aż ktoś się domyśli
Niemówienie wprost o swoich potrzebach i oczekiwaniach to jeden z większych błędów, jakie może zdarzyć ci się popełnić. Prawidłowa komunikacja nie może zaistnieć, jeśli dwie osoby nie potrafią szczerze powiedzieć, co leży im na sercu. Jeśli stosujesz aluzje i czekasz, aż ktoś domyśli się o co ci chodzi, tylko marnujesz swój czas. Druga strona może być całkowicie nieświadoma twoich oczekiwań, a rosnąca frustracja będzie pogłębiała pojawiające się między wami napięcia.
Stosowanie komunikatów typu „Ty”
Zdecydowana większość społeczeństwa ma w swoim zwyczaju stosować komunikaty typu „Ty”. Co właściwie to oznacza? Przypomnij sobie, ile razy zdarzało ci się mówić komentarze typu „nigdy nie mnie słuchasz”, „zawsze się spóźniasz” i tym podobne. W ten sposób kierujesz swój negatywny osąd na drugą osobę, która w rezultacie niemal od razu przybiera postawę obronną. O wiele lepiej zrobisz, jeśli w komunikacji skupisz się na swoich odczuciach. Mówiąc „jest mi przykro, kiedy nie słuchasz mnie uważnie” osiągniesz zdecydowanie lepszy efekt, niż w niewybredny sposób wytykając komuś błędy.
Moralizowanie i udzielanie rad
Niektórzy ludzie niemal w każdej rozmowie mają tendencję do oceniania i udzielania komuś tak zwanych dobrych rad. Nie tędy droga! Twoi rozmówcy najczęściej wcale nie oczekują od ciebie analizy i mówienia co mają robić. Wystarczy, że ich wysłuchasz i będziesz obok, kiedy czują się źle. Jeśli będą chcieli usłyszeć twoje rady, na pewno sami o to poproszą.
Artykuł powstał przy współpracy z portalem: mysli.pl