
W dniach 24 i 25 października 2025 roku Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie stała się miejscem niezwykłego wydarzenia – premiery „Halki” Stanisława Moniuszki w wykonaniu artystów Opery Lubelskiej. To były dwa pełne emocji, muzyki i wzruszeń wieczory, które na długo pozostaną w pamięci artystów i publiczności.

Pierwszy dzień – wyjątkowy początek i wielkie wyróżnienie
24 października 2025 roku, w przeddzień Światowego Dnia Opery, publiczność zgromadzona w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie była świadkiem nie tylko premiery, ale też pięknego, symbolicznego momentu.

Przed rozpoczęciem spektaklu solista Opery Lubelskiej – Dariusz Machej, został uhonorowany Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” – odznaczeniem przyznawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne zasługi dla polskiej kultury. To była chwila, pełna wzruszenia i dumy. Medal artyście wręczył Wicewojewoda lubelski Wojciech Wołoch.
Premiera „Halki” po raz pierwszy w historii zabrzmiała w Lublinie na scenie Opery Lubelskiej, a doskonała obsada tchnęła w dzieło Moniuszki nowe życie.
OBSADA 24 października 2025 r.:
Halka – Aleksandra Łaska
Janusz – Szymon Mechliński
Jontek – Paweł Skałuba
Zofia – Kamila Goik
Dziemba – Piotr Chwedorowicz
Góral – Piotr Maciejowski
Stolnik – Grzegorz Szostak
oraz
Chór, artyści Chóru Dziecięco-Młodzieżowego, Balet i Orkiestra Opery Lubelskiej pod kierownictwem muzycznym Vincenta Kozlovsky’ego.











Drugi dzień – Światowy Dzień Opery i prawdziwe Święto Sztuki
25 października 2025 roku, w Światowy Dzień Opery, odbył się drugi dzień prezentacji premierowej „Halki”. Ten wieczór stał się prawdziwym Świętem Opery – pełnym emocji, piękna i artystycznej doskonałości. Publiczność, poruszona głębią interpretacji i kunsztem wykonawców, nagrodziła artystów długimi, gorącymi brawami, które długo nie milkły.
Był to moment, w którym muzyka, sztuka i serca widzów połączyły się w jedną harmonijną całość.
Patronat Honorowy nad spektaklami premierowymi objęła Małżonka Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Pani Marta Nawrocka, która swoją obecnością uświetniła drugi dzień premiery.

OBSADA 25 października 2025 r.:
Halka – Aleksandra Łaska
Janusz – Bartłomiej Misiuda
Jontek – Adrian Domarecki
Zofia – Joanna Nawrot-Maciejowska
Dziemba – Piotr Chwedorowicz
Góral – Piotr Maciejowski
Stolnik – Dariusz Machej
oraz
Chór, artyści Chóru Dziecięco-Młodzieżowego, Balet i Orkiestra Opery Lubelskiej pod kierownictwem muzycznym Vincenta Kozlovsky’ego.











„Halka” to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych i najczęściej wystawianych oper polskich. Jej autorem jest Stanisław Moniuszko nazywany Ojcem Polskiej Opery Narodowej.
Libretto opery autorstwa Włodzimierza Wolskiego opowiada historię tragicznej miłości pochodzącej z Podhala Halki do szlachcica Janusza. Dziewczyna uwiedziona przez panicza zachodzi w ciążę. Janusz jednak planuje poślubić Zosię, pochodzącą z bogatej i szlacheckiej rodziny. Załamana Halka w rozpaczy rzuca się w nurt rzeki.
Dzieło Stanisława Moniuszki ukazuje konflikt klasowy i moralny dramat dziewczyny, która pada ofiarą miłosnego oszustwa.
Istotnym aspektem opery jest jej narodowy charakter, uzyskany poprzez umiejscowienie akcji w środowisku polskim. Moniuszko po mistrzowsku skontrastował tu dwie grupy społeczne – śpiew szlachecki cechuje pompatyczność, zaś góralski jest prosty i szczery. Narodowy wydźwięk pojawia się również w warstwie muzycznej poprzez wykorzystanie rytmiki tańców narodowych – poloneza i mazura.
„Halka” Stanisława Moniuszki uważana jest za jedną z najważniejszych oper w naszym kraju.
Pod kierunkiem wspaniałych realizatorów „Halka” w Operze Lubelskiej nabrała wyjątkowego blasku i artystycznej dojrzałości. Kierownik muzyczny i dyrygent Vincent Kozlovsky z niezwykłą wrażliwością i precyzją poprowadził orkiestrę, wydobywając z partytury Moniuszki całe bogactwo emocji i barw. Reżyser Jarosław Kilian z kolei stworzył wizję sceniczną pełną symboliki i poetyckości, w której klasyczna forma spotyka się ze współczesną wrażliwością. W jego interpretacji historia Halki stała się uniwersalną opowieścią o miłości, zdradzie i godności człowieka.
Każdy element spektaklu został dopracowany z ogromną dbałością o detal: malarska scenografia Marka Chowańca, kostiumy Agaty Uchman, które urzekały barwą i fakturą, oraz choreografia Iwony Runowskiej, dzięki której taniec baletu Opery Lubelskiej przemówił emocjami równie silnie jak śpiew solistów.
To właśnie w tej harmonii muzyki, ruchu i obrazu zrodziła się magia, która na długo pozostanie w pamięci publiczności.
📸 Zdjęcia: Łukasz Frączek
Dwa wieczory, jedno wielkie przeżycie
To były dwa wyjątkowe wieczory – nie tylko dla artystów i zespołu Opery Lubelskiej, ale także dla publiczności, która wypełniła po brzegi Salę Operową Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
„Halka” Moniuszki po raz pierwszy zabrzmiała w Lublinie, a entuzjastyczne reakcje widzów dowiodły, że opera ma wciąż niezwykłą moc łączenia ludzi – ponad czasem, pokoleniami i granicami.

Kolejne pokazy „Halki” odbędą się już w listopadzie, a następne w lutym. Nie przegapcie tej niezwykłej okazji, by doświadczyć magii polskiej opery na żywo! Szczegóły w Kalendarium na stronie Opery Lubelskiej: https://operalubelska.pl/kalendarium/halka-2025-2026
Brawa dla całego zespołu Opery Lubelskiej, ale w szczególności dla tancerzy baletu! Mega występ! Byli genialni! A kostiumy przepiękne!😍👏