14 października 2017 r. Teatr Muzyczny w Lublinie zaprezentował długo oczekiwaną przez lubelską publiczność operę Wolfganga Amadeusza Mozarta – „Czarodziejski flet”. Premiera zbiegła się z Jubileuszem 70-lecia Teatru…
Widzów i przybyłych gości powitali oraz słowo wstępne wygłosili: Iwona Sawulska – Dyrektor naczelna oraz Dariusz Klimczak – Dyrektor artystyczny. Następnie głos zabrał Krzysztof Grabczuk – Wicemarszałek Województwa Lubelskiego i uroczyście wraz z Anną Augustyniak – Sekretarz Województwa Lubelskiego i Krystyną Szydłowską – solistką Teatru Muzycznego w Lublinie wręczyli specjalne nagrody pracownikom za ich długoletnią pracę na rzecz teatru.
Nagrody Marszałka Województwa Lubelskiego otrzymali: Marian Josicz – solista /55 lat pracy w teatrze/ oraz Janusz Baca – instrumentalista, kompozytor i aranżer /33 lata pracy w teatrze/.
Dyplomy uznania i Grawertony Marszałka Województwa Lubelskiego trafiły do rąk: Zofii Bylicy – specjalista ds. promocji /33 lata pracy w teatrze/ oraz Małgorzaty Wójtowicz – specjalista ds. płac i ubezpieczeń społecznych / 32 lata pracy w teatrze/.
Medale Pamiątkowe Województwa Lubelskiego otrzymali: Małgorzata Pietras – specjalista ds. sprzedaży i promocji /34 lata pracy/, Stanisław Iwanicki – artysta chóru /36 lat pracy/, Jarosław Żółtowski – solista baletu a następnie technik montażysta dekoracji /29 lat pracy/, Anna Krzemińska-Patroń – zastępca koncertmistrza, skrzypaczka /29 lat pracy/, Halina Furmanek – wiolonczelistka /22 lata pracy/ oraz soliści: Anna Barska i Jakub Gąska.
Życzenia dla Teatru Muzycznego w Lublinie w imieniu Prezydenta Miasta Lublin Krzysztofa Żuka oraz medal 700-lecia Miasta Lublin dla Teatru Muzycznego oraz Dyrektor Iwony Sawulskiej przekazał Zastępca Prezydenta ds. Kultury, Sportu i Relacji Zewnętrznych – Krzysztof Komorski.
Na scenie z życzeniami dla Teatru Muzycznego w Lublinie pojawili się także przedstawiciele ZASP – Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji – Danuta Renz – przewodnicząca i Ryszard Wróblewski – wiceprzewodniczący, a także dr Jan Sęk – Dyrektor Filharmonii Lubelskiej.
🎭
Po tym uroczystym wstępie przyszedł czas na długo oczekiwaną przez widzów operę Wolfganga Amadeusza Mozarta – „Czarodziejski flet”.
Reżyseria: Maria Sartova 🎭 Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński 🎭 Scenografia: Mariusz Napierała 🎭 Kostiumy: Małgorzata Biegańska 🎭 Asystent reżysera: Dorota Laskowiecka 🎭 Asystent kierownika muzycznego: Łukasz Sidoruk 🎭 Przygotowanie chóru: Grzegorz Pecka 🎭Konsultacja choreograficzna: Anna Adamczyk 🎭Inspicjent: Michał Wnuk 🎭 Suflerzy: Krystyna Ekielska, Anna Rękas 🎭Korepetytorzy solistów: Katarzyna Szpakowska, Małgorzata Papiewska, Agnieszka Schulz – Brzyska 🎭Realizacja świateł: Marcin Nogas 🎭 Realizacja dźwięku: Grażyna Pluta , Łukasz Jakubowski
Jubileusz 70-lecia Teatru Muzycznego w Lublinie
30 września 1791 roku – publiczność wiedeńska po raz pierwszy usłyszała dźwięki uwertury do Zauberflöte Wolfganga Amadeusza Mozarta. Mimo tego, że premiera nie odbiła się echem w środowisku ówczesnej krytyki, dzieło natychmiast podbiło serca widzów, nie tylko tych austriackich. Na dwa miesiące przed śmiercią Mozart przedstawił światu operę, która na zawsze miała się zapisać w historii teatru. Stało się to oczywiście za sprawą mistrzowskiej muzyki, ale Czarodziejski flet znaczy dziś więcej niż tylko ostatnia opera geniusza. Jest to także ponadczasowe dzieło pełne subtelnej symboliki odnoszącej się do ludzkiej natury i kultury, kryjące w różnych odcieniach mistycyzmu i fantastyki najgłębsze prawdy o człowieku. Nadszedł czas by lubelska publiczność doświadczyła spotkania z Mistrzem i szczególnymi kreacjami, które muzycznie nakreślił. Premiera – 14 października 2017.
Streszczenie Libretta
Emanuel Schikaneder libretto Czarodziejskiego fletu oparł na kanwie baśni Christofa Martina Wielanda Lulu czyli Czarodziejski flet. Trzon fabuły został jednak mocno wzbogacony o wątki natury filozoficznej, a ściślej, etycznej. Obaj autorzy, Mozart i Schikaneder, zasiadali w loży masońskiej, dlatego też w Czarodziejskim flecie na pierwszy plan wysuwają się wątki wolnomularskie, które Schikaneder oplótł w zabawną, lecz moralizatorską konstrukcję fabularną, a Mozart uzupełnił jedną z najbardziej kunsztownych w dziejach historii opery warstwą muzyczną.
Akt I
Książe – amant, Tamino, błądzi po bezkresnych drogach fantastycznej krainy, kiedy nagle atakuje go potworny wąż. Z opresji ratują go Damy Królowej Nocy, ale mimo ich interwencji Tamino traci przytomność. Kiedy ją odzyskuje, widzi młodego ptasznika. Ptasznik ów, imieniem Papageno, jako, że akurat znalazł się w okolicy, chełpi się zwycięstwem nad potworem. Jego kłamstwo szybko demaskują jednak Damy, które przykazują mu nie kłamać, strasząc kłódką, która zawiśnie na jego ustach gdy nie dostosuje się do zakazu. Jednak to nie kłamstwo mało roztropnego bohatera przyzywa Damy. Celem ich wizyty jest oddanie w ręce Tamina obrazu Paminy, córki Królowej Nocy, władającej krainą, w której zabłądził Książe. Ten, natychmiast zakochuje się w pięknej księżniczce. Wtenczas pojawia się sama Królowa Nocy, która obiecuje mu rękę córki, jeżeli tylko Książe uratuje ją od złowrogiego Kapłana Sarastro. W misji tej pomóc ma mu pewien podarunek – Czarodziejski Flet, którego dźwięk zmienia smutek w radość. Papageno także dostaje od Dam pomocny rekwizyt – dzwonki, które ochronią jego i Tamina podczas drogi do świątyni Sarastra. Przewodnikami w tej podróży mają być duchy trzech chłopców.
Tymczasem, w świątyni Sarastra, pozornie więziona Pamina musi znosić wątpliwie przyjemne towarzystwo pilnujących jej niewolników. Ich opiekun, Monostatos, postanawia na chwilę zostać z nią „sam na sam”. Pojawia się jednak ratunek – to Papageno – obaj bohaterowie płoszą się wzajemnie swoim niecodziennym wyglądem i uciekają. Ptasznik postanawia przełamać lęk, wraca i mówi Paminie o misji ratunkowej oraz o jej przyszłym małżonku. Razem z wyraźnie ucieszoną księżniczką wymieniają się marzeniami o małżeństwie – jak się bowiem okazuje Papageno także pragnie znaleźć wybrankę swego serca.
Tamino jest w tym czasie w drodze do świątyni. Wskazujący mu drogę chłopcy uprzedzają go, że jego misja zakończy się sukcesem wtedy i tylko wtedy, gdy wykaże się cierpliwością, wytrwałością i dyskretnością. Głos Kapłana nie pozwala wejść Księciu ani przez lewe, ani przez prawe drzwi – dopiero przy środkowym wejściu Tamino dowie się, że Pamina żyje i że do świątyni wejść może tylko środkowym wejściem, jako przyjaciel. Pozostawionego samemu sobie księcia otaczają dzikie zwierzęta. Wtedy właśnie przydaje mu się tytułowy podarunek, którego dźwięk łagodzi ich nastroje – zwierzęta tańczą niczym w letargu. Za dźwiękiem Fletu podążają także Papageno i Pamina. Zostają jednak doścignieni przez Monostatosa, który tym razem przegoniony zostaje dzięki podarowanym Papagenowi dzwonkom. Co więcej, do akcji włącza się Sarastro – karze Monostatosa za napastliwość wobec Paminy, a Taminowi tłumaczy, że księżniczka istotnie jest przeznaczoną mu kobietą. By zostać jej mężem, musi jednak przejść przez szereg prób.
AKT II
Zgromadzenie kapłanów Izydy i Ozyrysa – Sarastro tłumaczy motywy swojego postępowania, oświadczając tym samym, że Tamino wraz z Paminą dostąpią zaszczytu wtajemniczenia po tym, jak tylko uporają się z kolejnymi próbami. Książe przystaje na te warunki. Jest gotów poświęcić wszystko dla przyszłości z ukochaną. Pierwsza ma być próba milczenia. Tamino z Papagenem pouczeni zostają, by milczeć, a w szczególności, by nie rozmawiać z kobietami. Ich wytrwałość próbują zakłócić Damy. O ile Tamino milczy nieprzerwanie, o tyle gadatliwy ptasznik chętnie wdałby się z Damami w dyskusję. Na szczęście, dzięki autorytetowi Tamina, także zachowuje milczenie. Dodatkową motywacją dla Papagena jest obietnica znalezienia swojej Papageny. Damy, zniechęcone porażką, opuszczają świątynię, do której podstępnie się wdarły.
Odpoczywająca w tym czasie Pamina po raz kolejny dręczona jest przez Monostatosa. Ratuje ją pojawienie się jej matki. Królowa Nocy nie planuje jednak zaopiekować się córką – pod groźbą wyrzeczenia się jej, wręcza Paminie sztylet, którym ma zgładzić Sarastro. Jak się okazuje, Sarastro to kapłan sprawiedliwy – łagodzi rozpacz Paminy, wyjaśniając, że zemsta i zdrada nie mają prawa dojść do skutku pod jego jurysdykcją.
Przed Taminem najtrudniejszy moment próby milczenia – spotkanie z Paminą. Załamana milczeniem ukochanego księżniczka odchodzi. Niemal oszalała z rozpaczy próbuje targnąć się na własne życie. Pomocny ma okazać się sztylet, który otrzymała od matki, jednak przed nieszczęśliwymi skutkami ratują bohaterkę trzej chłopcy.
Tamino, w towarzystwie dwóch zbrojnych, pokonuje kolejną próbę – przechodzi przez „bramę strachu”. Wraz z Paminą są już u kresu trudów zapewniających im wieczne szczęście. Przechodzą razem przez „próbę ognia i wody”. Towarzyszą im dźwięki Czarodziejskiego Fletu. Po próbie Pamina odzyskuje spokój ducha i teraz, razem z przyszłym małżonkiem, mogą dostąpić zaszczytu wtajemniczenia.
Tymczasem Papageno ignoruje zakaz milczenia – ucina pogawędkę z pewną staruszką, która przedstawia mu się jako jego Papagena. Za brak wytrwałości, ptasznik ukarany zostaje serią gromów i błyskawic, a niezbyt urodziwa narzeczona znika. W końcu, załamany i bliski samobójstwa Papageno przysięga zostać jej mężem. Gdy Papagena odwiedza go po raz kolejny, zmienia się w młodą, atrakcyjną panienkę. Razem marzą o wspólnym życiu w otoczeniu gromadki małych Papagenów.
Królowa Nocy, która w towarzystwie swych Dam i zdrajcy – Monostatosa – próbuje szturmem przejąć świątynię Sarastro, ponosi klęskę. Pod przewodnictwem kapłana, w świątyni dokonuje się rytuał wtajemniczenia Paminy i Tamina – odtąd żyć będą razem, w szczęściu po wieczne czasy.
🎭
W dniu premiery na scenie wystąpili: Pamina – Monika Buczkowska, Tamino – Jakub Gąska, Papageno – Arkadiusz Anyszka, Królowa Nocy – Marta Książek, I Dama – Anna Barska, II Dama – Dorota Szostak-Gąska, III Dama – Natalia Skipor, Sarastro – Patrycjusz Sokołowski, I Chłopiec – Eliza Kierepka, II Chłopiec – Julia Tadrzak, III Chłopiec – Dorota Skałecka, Monostatos – Michał Grabczuk, Papagena I – Anna Potyrała-Listwon, Papagena II – Małgorzata Wierzbicka, Oficjant – Marcin Żychowski, Andrzej Gładysz, Kapłani – Andrzej Sar, Tomasz Głębocki, Zbrojni – Daniil Isaiev, Kamil Król, Paweł Maciałek, Artur Buczak, Niewolnicy – Piotr Pecio, Rafał Nachciński, Piotr Tymiński
Premiera Teatru Muzycznego w Lublinie to dzieło wyjątkowe – przepiękne w odbiorze, w obrazie, po prostu czarodziejskie! Każda minuta opery „Czarodziejski flet” przynosi widzowi – słuchaczowi niezwykłą przyjemność z jej oglądania i słuchania. Gratulacje należą się realizatorom, wspaniałym solistom oraz całemu zespołowi Teatru Muzycznego w Lublinie. Wszyscy zostali nagrodzeni gromkimi brawami na stojąco przez zgromadzoną w teatrze publiczność. Brawom nie było końca! Opera „Czarodziejski flet” zachwyciła!
💐
Po tak udanej premierze artyści oraz zaproszeni goście udali się na bankiet, gdzie rozpoczęto świętowanie sukcesu opery „Czarodziejski flet”. Zewsząd słychać było same pochwały.
📷 Dariusz Prażmo
🍹
Bankiet był również okazją, aby podziękować i przekazać wyrazy uznania byłym i obecnym pracownikom Teatru Muzycznego w Lublinie – artystom, pracownikom administracji i obsługi technicznej. Dzięki Sponsorom świętowanie Jubileuszu 70-lecia Teatru Muzycznego w Lublinie zyskało dodatkowo atmosferę wyjątkowości. Przybyłych do sali bankietowej najbardziej zaskoczyły Panie z Kółek Gospodyń Wiejskich: Drzewce, Wohyń, Ryki, Zakrzówek, Urzędów i Wilkołaz III zrzeszonych w Wojewódzkim Związku Rolników Kółek i Organizacji Rolniczych w Lublinie, które w strojach ludowych częstowały gości swoimi specjałami. Bankiet na ludową nutę okazał się strzałem w dziesiątkę! 🙂
👌
Specjały z firmy „Mobilna Dieta Grzegorza Kowaluka” prezentowały się i smakowały równie wyśmienicie 🙂
O podniebienia gości zadbały również:
🍷 Firma Ambra S.A. – producent win CIN@CIN i Cydru Lubelskiego 🍷
🍷APIS Spółdzielnia Pszczelarska🍷
🍰
🎂 Ciasteczka oraz piękny i pyszny okolicznościowy tort przygotowała „Cukiernia Zbyszek” 🎂
🍬
🍬 Firma GEOMAX przekazała najlepsze Krówki z Opola Lubelskiego 🍬
🍎🍏🍋🍇🍈🍌🍍 Owocowym Sponsorem Jubileuszu była Firma BURY Sp. z o.o. 🍎🍏🍋🍇🍈🍌🍍
🌷🌸🌺
💐🌹🌷🌸🌺 Kwiatowym Sponsorem Jubileuszu Teatru Muzycznego była Kwiaciarnia „Gabriela” 💐🌹🌷🌸🌺
🎀
🎶
Na Jubileusz 70-lecia Teatru Muzycznego w Lublinie przybyła zaprzyjaźniona ekipa z Warszawy, z Mazowieckiego Teatru Muzycznego z Panią Dyrektor Iwoną Wujastyk na czele 🙂
📷 Ewa Pietras & Dariusz Prażmo
📖
Fantastyczną niespodzianką przygotowaną na okoliczność Jubileuszu jest książka, jeszcze cieplutka, pt. „Teatr rzeka” – 70-lecie Teatru Muzycznego w Lublinie, którą można nabyć w teatrze. Książka stanowi „źródło informacji i ciekawostek wartościowych z punktu widzenia wszystkich, którzy choć w najmniejszym stopniu interesują się teatrem, muzyką i całą paletą innych sztuk, których synteza dokonuje się na scenie” /Iwona Sawulska/
Byłam wczoraj na czarodziejskim flecie…Wyjątkowy teatr. ., wokal przecudny ..owacjom nie było końca…
Pamiętam teatr muzyczny w tzw. Domu Żołnierza”
Niedzielny spektakl też był wspaniały! Gratulacje!
Piękne przedstawienie. Nowoczesne i minimalistyczne. Warto zobaczyć! Orkiestra boska !! Skrzypce skrzypce …Amadeo! 💚💛💙
Wspaniały spektakl.
Wizja artystyczna Pani Reżyser zapewniła (podejrzewam, że wszystkim widzom) niezapomniane przeżycia 🙂
Długo czekaliśmy na taki spektakl…Piękna muzyka, anielskie wokale, mistrzostwo!!!Brawo Teatr Muzyczny
Byłam w niedzielę i jak za każdym razem spędziłam przemiły czas w Teatrze Muzycznym ,bardzo ładna opera. Polecam
Gratulacje dla Wsztystkich.Wspaniały spektakl.Cudowna atmosfera.