W dniach 13-21 maja 2018 r. w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie odbędzie się Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity – największy festiwal kina dokumentalnego w Polsce. To już 15 odsłona /druga w CSK/ festiwalu, który zaprasza widzów w podróż dookoła świata i do wnętrza nas samych…
Podczas Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity zobaczymy filmy non-fiction z całego świata oraz filmy VR (virtual reality). Zaprezentowane zostaną również filmy dokumentalne nominowane do tegorocznych Oskarów, filmy nagradzane na Sundance 2018 i na Festiwalu w Wenecji, a także najnowszy projekt filmowy Katarzyny Kozyry. Odbędą się również spotkania z twórcami filmów.
Millennium Docs Against Gravity Film Festival to festiwal kina dokumentalnego, który Centrum Spotkania Kultur w Lublinie organizuje wspólnie z Against Gravity, jednym z największych dystrybutorów filmów w Polsce. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity to nie lada gratka dla kinomanów, którzy mają okazję obejrzeć bardzo różnorodne filmy autorstwa artystów z całego świata. Wydarzenie zdobyło prestiżową nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej jako „najważniejsze międzynarodowe wydarzenie filmowe” w Polsce. Tegorocznej edycji festiwalu przyświeca hasło: ODERWIJ SIĘ! /oderwij się od przyzwyczajeń i stereotypów, aby otworzyć się na świat pokazywany przez najciekawszy i najszybciej rozwijający się gatunek filmowy: kino dokumentalne/
$ 🖥👜👍
Bilety na poszczególne filmy, w ramach Millennium Docs Against Gravity Film Festival w cenie 12 zł do nabycia w kasie Centrum Spotkania Kultur. Przy zakupie karnetu na 27 filmów w specjalnej cenie 139 zł unikatowa torba festiwalowa w prezencie! 👜
Darmowe bilety na pokazy filmów w wirtualnej rzeczywistości, które odbędą się w dniach 19-20 maja
Kasa CSK – Plac Teatralny 1 w Lublinie, czynna: wtorek, czwartek, piątek, sobota: 12.00-20.00; środa: 10.00-18.00, niedziela i poniedziałek nieczynne. Kontakt tel. 81 441-56-32
www.facebook.com/cskwlublinie/
🎥
15. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity w Lublinie otworzy film „Książę i Dybuk”
13 maja, godz. 19:00 „Książę i dybuk”/”The Prince and the Dybbuk”, reż./dir. Elwira Niewiera & Piotr Rosołowski, Polska, Niemcy 2017, 80 min.
Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji jako najlepszy dokument w sekcji Venice Classics.
Podróż śladami jednego z najbardziej fascynujących polskich filmowców. Michał Waszyński – rozchwytywany w przedwojennej Warszawie reżyser oraz wpływowa postać europejskiej i amerykańskiej kinematografii. Człowiek, który własne życie zamienił w nieprawdopodobny filmowy scenariusz. Kim naprawdę był Mosze Waks? Cudownym dzieckiem kina, przebiegłym oszustem, czy może człowiekiem, który nieustannie mylił filmową iluzję z rzeczywistością?
Po filmie odbędzie się spotkanie z twórcami.
W kolejnych dniach widzowie CSK będą mogli zobaczyć:
14 maja, godz. 17:30 „Eks-szaman”/“Ex Shaman” reż./dir. Luiz Bolognesi, Brazylia, 81 min
Paiter to rdzenna ludność indiańska Brazylii zamieszkująca w dorzeczu Amazonki. Od czasu pierwszego kontaktu ze światem zachodnim w 1969 roku, ci Indianie zostali jednak narażeni na gwałtowne zmiany. Gaz, elektryczność, leki, broń, smartfony i media społecznościowe wtargnęły do ich świata, zastępując tradycyjny styl życia i ubioru. Film pokazuje, w jaki sposób zachodnia technologia i kościół katolicki podporządkowują sobie życie ludzi ukształtowanych przez polowania, zbiory i poczucie wspólnoty.
14 maja, godz. 19:30 „Film o niczym”/“In Praise of Nothing”, reż./dir. Boris Mitic, Serbia, 2017, 78 min
Jak pokazać cokolwiek bez jednoczesnego portretowania gadających głów, analiz eksperckich, efektów specjalnych, kulturowych paraleli czy nagłych zwrotów akcji? Tym trudniejsze okazuje się pytanie jak – stosując podobne ograniczenia – pokazać Nic? Film to seria krótkich, głównie statycznych ujęć nakręconych przez 62 operatorów w różnych miejscach w 70 krajach, na których widać lub czuć tytułowe Nic.
15 maja, godz. 17:30 “Westwood: punkówa, ikona, aktywistka”/“Westwood: Punk, Icon, Activist”, reż./dir. Lorna Tucker, Wielka Brytania, 2018, 83 min
Otrzymała od królowej Elżbiety II tytuł szlachecki za zasługi dla mody i Order Imperium Brytyjskiego za rozsławienie na świecie Wielkiej Brytanii. Angielska projektantka mody i biznesmenka Dame Vivienne Westwood od 40 lat na nowo definiuje brytyjską modę i jest odpowiedzialna za stworzenie wielu głośnych stylizacji naszych czasów.
15 maja, godz. 19:30 „Bez przerwy”/”The Long Season”, reż./dir. Leonard Retel Helmrich, Holandia 2017, 115 min.
Domy z brezentu, zabawki z puszek i nakrętek od butelek oraz instrumenty z kawałka drewna – w takim otoczeniu toczy się realne życie syryjskich uchodźców w obozie dla pracowników sezonowych w Libanie. Holenderski reżyser przez 1,5 roku mieszkał z uchodźcami, dlatego jego kamera niemal niezauważalnie wniknęła w najbardziej intymne zakamarki tej dość konserwatywnej społeczności.
16 maja, godz. 17:30 „Walc Waldheima”/”The Waldheim Waltz”, reż./dir. Ruth Beckermann, Austria 2018, 93 min
„Waldheimowi nie!” – takie okrzyki można było usłyszeć w centrum Wiednia w 1986 roku jako protest przeciwko wyborowi Kurta Waldheima na prezydenta Austrii. Sekretarz Generalny ONZ z mroczną nazistowska przeszłością był podejrzany o udział w zbrodniach wojennych Wehrmachtu na Bałkanach.
16 maja, godz. 19:30 „Człowiek Delfin”/”Dolphin Man”, reż./dir. Lefteris Charitos, Grecja,2017,78 min
Jacques Mayol to jeden z największych nurków w historii, wielokrotny rekordzista świata w nurkowaniu głębinowym, określany mianem człowieka delfina, którego życie stało się inspiracją kultowego filmu Luca Bessona „Wielki błękit”. Podróżujemy przez Japonię, Mami, Marsylię, wyspy Caicos, Kalymnos i Elbę. Narratorem filmu jest Jean-Marc Barr – odtwórca roli Mayola w filmie „Wielki błękit”.
17 maja, godz. 17:30 “Gdy nadejdzie wojna”/“When the war comes”, reż./dir. Jan Gebert, Czechy/Chorwacja, 2018, 76 min
Na Słowacji rośnie liczba grup paramilitarnych, których celem jest obrona kraju, na przykład przed uchodźcami. Członkowie nacjonalistycznej jednostki „Słowaccy poborowi” przygotowują się na odparcie zagrożenia, spotykając się co dwa tygodnie na manewrach wojskowych.
17 maja, godz. 19:30 „Można kochać ziemniaki”/”Love is Potatoes”, reż./dir. Aliona van der Horst, Holandia 2017, 90 min.
Pewnego dnia holenderska reżyserka otrzymała w spadku jedną szóstą małego drewnianego domu na rosyjskiej wsi pod Moskwą, gdzie dorastała jej matka. Postanowiła odbyć podróż w przeszłość, do dzieciństwa swojej rosyjskiej matki i jej pięciu sióstr, które zmagały się ze strachem, głodem i wojną w stalinowskiej Rosji.
18 maja, godz. 14:30 „Jutro albo pojutrze”/”Minding the Gap”, reż./dir. Bing Liu, USA 2018, 100 min.
W Rickford, w stanie Illinois trzej przyjaciele: Zack, Keire i reżyser filmu Bing spędzają wolny czas na jeżdżeniu na deskorolce i imprezowaniu. Choć film kręcony był początkowo w sposób spontaniczny, jako czysta rejestracja codzienności zaprzyjaźnionych ze sobą deskorolkarzy, to stał się poruszającym zapisem procesu ich dorastania i konieczności podejmowania trudnych życiowych decyzji.
18 maja, godz. 17:30 „Genesis 2.0”, reż./dir. Christian Frei & Maxim Arbugaev, Szwajcaria 2018, 113 min.
Nominowany do Oscara reżyser („Fotograf wojenny”, 2001), zadaje pytanie, czy wskrzeszenie mamuta jest dziś możliwe. Jak co roku na odległych Wyspach Nowosyberyjskich na Oceanie Atlantyckim zespół zapaleńców poszukuje w wiecznej zmarzlinie kłów mamutów. Film bada nie tylko granice pomiędzy nauką a mitem lecz również skutki przejęcia przez człowieka kontroli nad ewolucją.
18 maja, godz. 21:00 „Po drugiej stronie drzwi”/”The Other Side of Everything”, reż./dir. Mila Turajlic, Serbia, Francja, Katar 2017, 104 min.
Zamknięte drzwi mieszkania matki reżyserki filmu w Belgradzie to brama do niezwykłej historii rodzinnej oraz burzliwego dziedzictwa Serbii. Lokal został podzielony w 1945 roku na rozkaz ówczesnego rządu komunistycznego, aby pomieścić więcej rodzin. Dla reżyserki to, co leży po drugiej stronie drzwi, jest tajemnicą, którą stara się zgłębić.
19 maja, godz. 12:00 Wędrówki ludów/”Human Flow”,reż.dir. Ai Weiwei, Niemcy, 2017, 140 min
To epicka podróż filmowa światowej sławy artysty Ai Weiweia, który wyjaśnia oszałamiającą skalę kryzysu uchodźczego oraz jego wpływ na współczesnego człowieka. Nakręcony z dużym produkcyjnym rozmachem, w 23 krajach, film przedstawia łańcuch ludzkich historii niemal z całego świata. Ten film pojawia się w decydującym momencie – gdy tolerancja, współczucie i wzajemne zaufanie są potrzebne bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
19 maja, godz. 16:45 „Call me Tony”/”Call me Tony”, reż./dir. Klaudiusz Chrostowski, Polska 2017, 62 min.
Konrad, osiemnastoletni kulturysta, z uporem zabiega o atencję wiecznie nieobecnego ojca. Jego życie zmienia się, kiedy na nowo odkrywa swoją dawną pasję do aktorstwa. Czy odnajdzie właściwą dla siebie drogę? Film to opowieść o momencie w życiu, kiedy wszyscy oczekują od nas odpowiedzi, a jedyne co mamy to pytania.
Po filmie spotkanie z reżyserem.
19 maja, godz. 19:30 „Twarze, plaże”/”Faces Places” reż./dir Agnés Varda, JR JR, Francja,2017, 89 min.
Nominowany do tegorocznych Oscarów
Francuska reżyserka filmowa Agnès Varda, przedstawicielka francuskiej Nowej Fali, laureatka honorowego Oscara za całokształt twórczości i honorowego Cezara oraz znany francuski fotograf, uliczny artysta, graficiarz ukrywający się pod inicjałami JR. Ona ma prawie 90 lat, on 34. Poznali się w 2015 roku i od razu postanowili nakręcić film we Francji, z dala od wielkich miast. W ten sposób powstał dokumentalny film drogi – portret zanikających powoli francuskich peryferii i ich mieszkańców.
19 maja, godz. 21:00 „Jądra Tarzana”/”Tarzan’s Testicles”, reż./dir. Alexandru Solomon, Francja, Rumunia 2017, 107 min.
Pod koniec lat 20. XX wieku Sowieci wybudowali ośrodek badawczy w stolicy Abchazji w celu krzyżowania ludzi i małp człekokształtnych. Eksperyment mający na celu powołanie do życia hybrydy człowieka i małpy nigdy nie został zrealizowany, ale w opuszczonych skrzydłach budynku Instytutu Sukhumiego nadal spotkać można żyjące obok ludzi małpy.
20 maja, godz. 12:00 “Czasówka. Próba charakteru”/”Time trial”, reż./dir. Finlay Pretsell, Wielka Brytania, 2017, 82 min
David Miller, pierwszy brytyjski zawodnik, który założył koszulkę lidera wszystkich trzech wielkich wyścigów kolarskich we Francji, Włoszech i Hiszpanii, miał prosty cel. Chciał wystąpić po raz ostatni i zakończyć karierę z dobrym wynikiem. To zadanie okazało się jednak niezwykle trudne. „Dlaczego jestem taki słaby”, zadaje sobie pytanie podczas morderczego wysiłku Miller. Film to zapis jego ostatniego sezonu.
20 maja, godz. 14:30 “W tenisie love znaczy zero”/“Love means zero”, reż./dir Jason Kohn, USA, 2017, 89 min
Nick Bollettieri stworzył szkołę tenisową dla dzieci gwarantując sobie zyski z przyszłych sukcesów swoich podopiecznych. Treningi od godziny 6 rano do godziny 9 wieczorem – szkoła przypominała więzienie, a problemy z psychiką przyszłych mistrzów i mistrzyń znane były wszystkim. Film pokazuje studium jego tyranii, ubarwione dramatycznymi, komediowymi i groteskowymi sytuacjami.
20 maja, godz. 16:45 „Stając się zwierzęciem” /”Becoming Animal”, reż./dir Peter Mettler i Emma Davie, Wielka Brytania, Szwajcaria 2018, 77 min.
Film Petera Mettlera („Hazard, bogowie i LSD” i „Koniec czasu”) i Emmy Davie jest porywającym wizualnie i dźwiękowo dokumentalnym esejem filmowym, który unaocznia ulotny stan psychologiczny, gdy ludzie i zwierzęta spotykają się w poczuciu jedności i braku agresji. Film został nakręcony w Parku Narodowym Grand Teton i oparty na filozofii ekofenomenologii Davida Abrama.
20 maja, godz. 19:00 „Grace Jones”/”Grace Jones – Bloodlight and Bami”, reż./dir. Sophie Fiennes/ Wielka Brytania 2017, 115 min
Grace Jones to ikona popkultury lat 70. i 80. XX wieku, piosenkarka, aktorka modelka, symbol oryginalnego stylu i wyrafinowanego smaku oraz Nowego Jorku końca ubiegłego wieku. Reżyserka stworzyła z życia Grace imponujące widowisko, ukazując zarówno fragmenty jej życia prywatnego, jak i zawodowego.
20 maja, godz. 21:00 „Czyściciele internetu”/”The Cleaners”, reż./dir. Hans Block i Moritz Riesewieck, Niemcy, Brazylia 2018, 88 min.
Mark Zuckerberg obiecał kiedyś, że Facebook będzie bez ograniczeń dzielić się wszystkim z każdym, ale okazało się, że jest inaczej. Internet nie jest wcale neutralny, demokratyczny i wolny. Tysiące czyścicieli treści na Filipinach codziennie decyduje, co pojawia się w mediach społecznościowych. Te ostatnie same negocjują z niektórymi krajami dostęp do materiałów krytycznych wobec ich rządów. Jak to możliwe?
21 maja, godz. 12:00 „Pokolenie pieniądza”/”Generation Wealth”, reż./dir. Lauren Greenfield, USA 2018, 106 min.
Witajcie w świecie najbogatszych, gdzie pieniądze nie są problemem, ale bogactwo ma bardzo wysoką cenę. To świat 1 procenta ludzi na Ziemi. Intrygujący i miejscami zabawny film pojawia się w epoce, gdy społeczna nierówność osiąga swoje apogeum, a prezydent USA jest uosobieniem próżności i bogactwa.
Po filmie debata.
21 maja, godz. 16:45 „Eldorado” reż./dir. M. Imhoof, Szwajcaria / Niemcy, 2018, 92 min
Kiedy urodzony w 1941 roku reżyser filmu był małym chłopcem i mieszkał w Szwajcarii, jego rodzice przyjęli młodą włoską uchodźczynię o imieniu Giovanna. Ale globalna polityka rozdarła przyjaźń dzieci. Wspomnienie tych wydarzeń skłoniły go do odniesienia się do obecnej polityki uchodźczej. Film kwestionuje obowiązujący dziś system zorganizowanej pomocy uchodźcom.
21 maja, godz. 19:00 „Szukając Jezusa”/”Looking for Jesus”, reż./dir. Katarzyna Kozyra, Polska, 2017, 81 min
Najnowszy projekt Katarzyny Kozyry, do którego punktem wyjścia było zainteresowanie tzw. syndromem jerozolimskim. Cierpiące na tę przypadłość osoby, odwiedzające Ziemię Świętą, utożsamiają się z postaciami biblijnymi, najczęściej z Mesjaszem. Film powstał na podstawie rejestracji podróży artystki do Jerozolimy, podczas których rozmawia z tymi, którzy na początku XXI wieku wierzą, że są Jezusem.
Po filmie spotkanie z reżyserką.
PROGRAM FESTIWALU: https://bit.ly/2HvUq6n
PARTNER MOTORYZACYJNY: Dealer BMW M Best Auto
ODRWIJ SIĘ! NAPRAWDĘ WARTO! 🙂
Wspaniałe wydarzenie, tyle fajnych i ciekawych filmów. Kilka już wypatrzyłam, bo niestety wszystkch zobaczyć nie dam rady, chociażby z powodu zbyt wczesnych godzin.
Pracuję więc nie dam rady zobaczyć wszystkich filmów. Żałuję, bo nie dostanę torby 😕