📷 Mieczysław Sachadyn
Wczoraj w ponad stu narodowych ośrodkach Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/. obchodzono już po raz 57. Międzynarodowy Dzień Teatru…
Międzynarodowy Dzień Teatru ustanowiono na IX światowym kongresie Międzynarodowego Instytutu Teatralnego, w czerwcu 1961 r. w Helsinkach. Propozycja ustanowienia takiego święta padła z ust Arvi Kivimaa, prezydenta Fińskiego Instytutu ITI. 27 marca 1957 to dzień otwarcia Teatru Narodów – „Theatre of Nations” w Paryżu, i właśnie na tę okoliczność 27 marca obchodzimy święto ludzi teatru.
✒ 📘
W tym roku Światowe orędzie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 27 marca 2018 napisał Simon McBurney.
Źródło: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/256919.html
– Teatr istnieje wyłącznie w teraźniejszości, rzuca on także wyzwanie temu katastroficznemu spojrzeniu na czas. Chwila obecna jest zawsze myślą przewodnią teatru – pisze Simon McBurney, aktor, pisarz, reżyser teatralny, współzałożyciel Théâtre de Complicité w europejskim orędziu na 57. Międzynarodowy Dzień Teatru.
W północnej Libii, pół mili od wybrzeża Cyrenajki, znajduje się ogromna skalna grota. 80 metrów szerokości i 20 wysokości. W lokalnym dialekcie nazywa się ona Hauh Fteah. W 1951 roku analiza datowania radiowęgolwego wykazała nieprzerwany pobyt człowieka na tym terenie od co najmniej 100 000 lat. Wśród znalezionych tam artefaktów był flet z kości datowany na 40 do 70 000 lat temu. Kiedy to usłyszałem będąc chłopcem, zapytałem ojca: „To oni znali muzykę?” Uśmiechnął się do mnie. „Tak jak wszystkie ludzkie wspólnoty.”
Ojciec był urodzonym w Stanach Zjednoczonych historykiem, który zajmował się pradziejami i pierwszą osobą, która odkopała Hauh Fteah w Cyrenajce.
Jestem zaszczycony i bardzo szczęśliwy, że mogę reprezentować Europę podczas tegorocznego Międzynarodowego Dnia Teatru.
W 1963 roku mój poprzednik, wspaniały Arthur Miller, powiedział, że wojna nuklearna zagraża całemu światu: „Pisząc w czasach, kiedy dyplomacja i polityka mają tak straszliwie krótkie i słabe ręce, należy pamiętać o delikatnym, ale często długofalowym wpływie sztuki, której obowiązkiem jest dźwiganie ciężaru integracji wspólnoty ludzkiej.”
Słowo „dramat” wywodzi się z greckiego dran oznaczającego „robić”, a słowo „teatr” pochodzi od greckiego theatron oznaczającego dosłownie „miejsce do patrzenia”. Miejsca, gdzie nie tylko patrzymy, ale także widzimy, otrzymujemy, rozumiemy. 2400 lat temu Poliklet Młodszy zaprojektował wielki teatr w Epidauros, mieszczący 14 000 osób; teatr na wolnym powietrzu, którego cudowna akustyka zadziwia do dziś. Zapaloną na środku sceny zapałkę może usłyszeć każdy z widzów siedzący na jednym z 14 000 miejsc. Jak to bywało w greckich teatrach, patrząc na aktorów, patrzyło się także na krajobraz za nimi. Nie tylko pozwalało to na jednoczesne gromadzenie kilku miejsc, społeczności, teatru i świata przyrody, ale także umożliwiało spotkanie różnych czasów. Gdy przedstawienie przywoływało mity z przeszłości w czasach teraźniejszych – spoglądając w stronę sceny, widziało się własną, ostateczną przyszłość. Przyrodę.
Jedna z najbardziej olśniewających cech zrekonstruowanego szekspirowskiego Globe Theatre dotyczy tego co się widzi. Tą olśniewającą cechą jest światło. Zarówno scena, jak i audytorium są równomiernie oświetlone. Aktorzy i publiczność widzą siebie nawzajem. Zawsze. Gdziekolwiek nie spojrzysz, są tam ludzie. I jedną z tego konsekwencji jest przypominanie sobie, że wielkie monologi, monologi Hamleta czy Makbeta, były nie tylko prywatnymi medytacjami, ale publicznymi debatami.
Żyjemy w czasach, w których trudno jest widzieć klarownie. Otacza nas więcej fikcji niż w jakimkolwiek innym momencie w dziejów. Każdy „fakt” może zostać zakwestionowany, każda pogłoska może postawić nas na baczność i rościć sobie prawo do bycia „prawdą”. Jedna fikcja w szczególności otacza nas nieustannie. Ta, która chce nas odizolować. Od prawdy. I od siebie nawzajem. Ta, która twierdzi, że jesteśmy rozdzieleni. Narody od ludzkości. Kobiety od mężczyzn. Istoty ludzkie od natury.
Ale właśnie ponieważ żyjemy w czasach podziału i rozłamu, żyjemy również w czasach ogromnego ruchu. Bardziej, niż w jakimkolwiek innym momencie w historii, ludzie są w ruchu; często uciekając; chodząc, pływając gdy zachodzi taka potrzeba, migrując; na całym świecie. A to dopiero początek. Odpowiedź na ten ruch, jak wszyscy wiemy, polegała na uszczelnieniu granic. Budowaniu ścian. Wykluczaniu. Izolacji. Żyjemy w tyrańskim porządku świata, gdzie obojętność jest walutą, a nadzieja przemytniczym balastem. A częścią tej tyranii jest kontrolowanie nie tylko przestrzeni, ale także czasu. Czas, w którym żyjemy unika teraźniejszości. Koncentruje się na niedawnej przeszłości i bliskiej przyszłości. Nie mam tego. Kupię to.
Teraz, kiedy już to kupiłem, potrzebuję następnej… rzeczy. Daleka przeszłość zostaje zatarta. Przyszłość nie ma konsekwencji.
Wiele osób twierdzi, że teatr nie będzie w stanie tego zmienić. Ale teatr nie przeminie. Ponieważ teatr jest miejscem – mam ochotę powiedzieć schronieniem – gdzie ludzie gromadzą się i natychmiast tworzą wspólnotę. Tak jak robiliśmy to zawsze. Wszystkie teatry są wielkości pierwszych wspólnot ludzkich liczących od 50 do 14 000 osób. Od koczowniczej karawany – do jednej trzeciej mieszkańców starożytnych Aten.
Ale, ponieważ teatr istnieje wyłącznie w teraźniejszości, rzuca on także wyzwanie temu katastroficznemu spojrzeniu na czas. Chwila obecna jest zawsze myślą przewodnią teatru. Jej znaczenie budowane jest w akcie zbiorowym między aktorem a publicznością. Nie tylko tutaj, ale teraz. Tu i teraz. Bez wykonania aktora publiczność nie uwierzyłaby. Bez tej wiary spektakl nie byłby spektaklem. Śmiejemy się w tej samej chwili. Jesteśmy poruszeni w tej samej chwili. Zapiera nam dech ze zdziwienia w tej samej samej chwili. Milczymy wstrząśnięci w tej samej chwili. I w tej samej chwili poprzez dramat odkrywamy najgłębszą prawdę: granica naszej własnej świadomości, którą uważaliśmy za najbardziej prywatny z podziałów pomiędzy nami, również nie istnieje. Dzielimy świadomość.
Nie powstrzymają nas. Powrócimy każdej nocy. Każdej nocy aktorzy i publiczność ponownie się zgromadzą i ponownie zostanie wystawiony ten sam dramat. Pisarz John Berger powiedział: „Głęboko w naturze teatru leży poczucie rytualnego powrotu”. Teatr zawsze więc był formą sztuki wywłaszczonych, którymi – z powodu obecnego demontażu świata – wszyscy jesteśmy. Wszędzie tam, gdzie są aktorzy i publiczność, będą wystawiane historie, których nie można opowiedzieć nigdzie indziej: czy to w teatrach operowych lub teatrach naszych wielkich miast, czy też w obozach dla migrantów i uchodźców w północnej Libii czy na całym świecie. Zawsze będziemy tworzyć wspólnotę w tym ponownym wystawianiu sztuki.
Gdybyśmy byli w Epidauros, moglibyśmy spojrzeć w górę i zobaczyć krajobraz. Zrozumielibyśmy, że nieustannie jesteśmy częścią świata przyrody i nie możemy przed nim uciec, tak, jak nie możemy uciec z naszej planety. Gdybyśmy byli w Globe Theatre, zobaczylibyśmy, jak pozornie prywatne pytania zadawane są tak naprawdę nam wszystkim. Gdybyśmy trzymali w ręku flet z Cyrenajki sprzed 40 000 lat, zrozumielibyśmy, że przeszłość i teraźniejszość są niepodzielne, a łańcuch ludzkiej wspólnoty nigdy nie zostanie złamany przez tyranów i demagogów.
[z języka angielskiego przełożyła Aleksandra Ekert]✒ 📘
Orędzie do polskiego środowiska teatralnego napisała Maja Kleczewska, reżyserka teatralna
Źródło: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/256918.html
Niech teatr będzie dla nas przestrzenią spotkania, zaufania, wolnego myślenia, i wolności słowa – pisze Maja Kleczewska w orędziu na 57. Międzynarodowy Dzień Teatru.
Dzisiaj obchodzimy święto teatru.
Nasze święto.
Święto wspólnoty, do której należymy, i którą współtworzymy.
Twórcy i widzowie odgrywają w nim najważniejsze rolę.
I to jest naszą siłą, wielką społeczną siłą polskiego teatru.
Dlatego mówię nam:
oburzajmy się!
Oburzajmy się, jak pisał przed śmiercią Stefan Hessel, na niesprawiedliwość,
bo gniew na nią musi być niewzruszony.
Życzę nam, byśmy mieli odwagę protestować przeciwko pogardzie i utracie pamięci, przeciwko fałszowi i obłudzie, przeciwko hipokryzji i świętemu spokojowi,
byśmy mieli odwagę naruszenia tabu,
byśmy rozbijali stereotypy i obnażali intelektualne lenistwo,
byśmy umieli podważać własne przyzwyczajenia
i byśmy nigdy nie stawiali pomników sami sobie.
Niech teatr będzie dla nas przestrzenią
spotkania,
zaufania,
wolnego myślenia,
i wolności słowa.
Niech teatr zawsze stoi po stronie tych, którym odebrano głos,
których zdradzono,
którym odmawia się współczucia,
których wyklucza się ze wspólnoty.
Niech teatr zawsze stoi po stronie empatii.
Nie pozostawajmy w letargu.
Nie przestawajmy myśleć krytycznie.
Nie udawajmy, że nie widzimy, nie czujemy i nie słyszymy.
Miejmy odwagę podejmowania ryzyka.
Teatr nie rodzi się z komfortu, ale z dyskomfortu.
Nie bądźmy apatyczni, ani pyszni.
I nie przestawajmy pytać samych siebie:
Co jest dzisiaj prawdziwie radykalne?
Kiedy radykalność staje się towarem?
Kiedy bunt jest wystawiany na sprzedaż?
Nie handlujmy, nie negocjujmy, nie targujmy się.
Nie szukajmy kompromisów w sprawach fundamentalnych wartości.
Niech nasz teatr będzie kolebką nowych myśli i idei.
Bądźmy wolni i odważni –
tego nam życzę.
🥇🌷🥇🌷🥇🌷🥇
W Lublinie uroczystość wręczenia nagród Marszałka Województwa Lubelskiego oraz Prezydenta Miasta Lublin artystom i pracownikom teatru odbyła się w Teatrze Starym.
Źródło: https://lublin.eu/kultura/informacje/wiadomosci/miedzynarodowy-dzien-teatru-w-lublinie,1991,41,1.html
Złotą Maskę – nagrodę przyznawaną przez lubelski odział Związku Artystów Scen Polskich otrzymała Jolanta Rychłowska, aktorka Teatru im. Osterwy w Lublinie.
Poniżej prezentujemy przyznane w tym dniu nagrody i wyróżnienia.
Medal 700-lecia Miasta Lublin
otrzymali:
- Danuta Abramowicz
- Ryszard Komorowski
- Jan Krzysiak
- Jan Wojciech Krzyszczak
- Joanna Morawska
- Anna Nowak
- Ludwik Paczyński
- Anna Pater
- Henryk Sobiechart
- Zbigniew Sztejman
- Krystyna Szydłowska
- Anna Świetlicka
- Włodzimierz Wiszniewski
- Piotr Wysocki
- Teatr im. Juliusza Osterwy
- Lubelski Oddział Stowarzyszenia ZASP
- Nina Skołuba – Uryga
- Roman Kruczkowski
- Marian Kłodnicki
- Maria Perkowska
- Teatr Provisorium
- Jacek Brzeziński
- Michał Zgiet
- Jarosław Tomica
- Paweł Passini
- Henryk Kowalczyk
- Zenon Poniatowski
- ks. dr Mariusz Lach
Medal Prezydenta Miasta Lublin z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru
otrzymali:
- Zofia Bylica – Teatr Muzyczny w Lublinie
- Iwona Godzik – Ćwiek – Teatr Muzyczny w Lublinie
- Ewa Królikowska – Mach – Teatr Muzyczny w Lublinie
- Piotr Pecio – Teatr Muzyczny w Lublinie
- Wojciech Pyszniak – Teatr Muzyczny w Lublinie
- Marcin Ciołek – Teatr Muzyczny w Lublinie
- Danuta Chrześcijanek – Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
Nagrody Okolicznościowe Prezydenta Miasta Lublin
otrzymali:
- Izabela Zin – Teatr Stary w Lublinie
- Paweł Witek – Teatr Stary w Lublinie
- Liliana Helman – Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie
- Katarzyna Borek – Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie
- Piotr Bublewicz – Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie
- Marcin Kowalczuk – reżyser światła i muzyk współpracujący ze scenami teatralnymi w Lublinie
- Barbara Wołosiuk – Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie
- Tomasz Jusiak – Teatr Muzyczny w Lublinie
- Włodzimierz Staniewski – Dyrektor Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice
- Piotr Kiliański – Fundacja Teatroterapia Lubelska
MEDAL PAMIĄTKOWY WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO
otrzymały następujące osoby:
- Wojciech Dobrowolski z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie
- Artur Figiel z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Roman Kamiński z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Dominika Kołszut z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Zenon Poniatowski z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Marcin Woźniak z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Henryk Wójcik z Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
NAGRODY KULTURALNE WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA TEATRU
otrzymali:
- Anna Adamczyk z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Anna Kuziak z Zarządu Głównego Towarzystwa Kultury Teatralnej w Warszawie
- Halszka Lehman z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Katarzyna Marjasiewicz z Wojewódzkiego Ośrodek Kultury w Lublinie
- Tetiana Oreshko z Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
- Jolanta Rychłowska – Żarnecka z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Leszek Tes z Fundacji Teatroterapia Lubelska
- Ilona Zgiet z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie
OKOLICZNOŚCIOWE DYPLOMY UZNANIA ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA TEATRU
otrzymały:
- Jadwiga Pruszkowska z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Anna Rękas z Teatru Muzycznego w Lublinie
LISTY GRATULACYJNE MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA TEATRU
otrzymali:
- Małgorzata Bójko z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Janusz Cieślik z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Jolanta Deszcz – Pudzianowska z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Wojciech Dobrowolski z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Barbara Fink z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Karina Frydrych z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Artur Kocięcki z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Jerzy Rogalski z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Helena Równicka z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Jowita Stępniak z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
DYPLOMY UZNANIA ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA TEATRU
otrzymali:
- Marta Bojarska z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Jarosław Buczkowski z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Tomasz Bujak z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Marzanna Ćwikała z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Józef Dębicki z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Roma Drozdówna z Teatru im. Hansa Christina Andersena w Lublinie
- Barbara Gąbka z Teatru Dziecięcego „Kaprysek” w Centrum Kultury i Promocji w Piotrowicach
- Tomasz Gliwka z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Danuta Jankowska z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Arkadiusz Jurek z Teatru „Dziupla” z Gminnego Ośrodka Kultury w Trawnikach
- Monika Koziej z Teatru „maliWielcy” z Gminnego Ośrodka Kultury w Hańsku
- Leszek Krzyżanowski z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Paulina Lenartowicz z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Robert Łączewski z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Paweł Maciałek z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Agnieszka Milaniuk z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Renata Niedziałek z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Mariusz Orpik z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Paweł Ozimek z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Maria Sioma z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Agnieszka Skoczylas z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Anna Stanek z Teatru „Elipsa” z Bialskiego Centrum Kultury w Białej Podlaskiej
- Dominik Tkaczyk z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
- Renata Walczak z Grupy Teatralnej „Marionetka” ze Szkoły Podstawowej w Palikijach
- Paweł Stanisław Wrona z Teatru Muzycznego w Lublinie
- Anna Żaczek z Teatru „Kędziorki” z Gminnego Ośrodka Kultury w Kłoczewie
- Piotr Żerdzicki z Teatru im. J. Osterwy w Lublinie
🌹
/relacja Kuriera Lubelskiego/
Piękne święto ludzi teatru! 🙂
WIELKIE GRATULACJE DLA WSZYSTKICH UHONOROWANYCH.
Ogromne gratulacje!Jeszcze większych sukcesów życzę!